افزایش تعداد سلول‌های بنیادی

Aphanizomenon Flos-Aquae (AFA)

سلول‌های بنیادی به دلیل توانایی بی‌نظیرشان در تبدیل شدن به انواع مختلف سلول‌ها در بدن، در صدر تحقیقات پزشکی قرار دارند. اخیراً عصاره جلبک آفانیزومنون فلوس آکوا (AFA) به دلیل نقش آن در افزایش تولید این سلول‌های حیاتی، توجه محققان را به خود جلب کرده است.

AFA  یک جلبک سبز آبی آب شیرین است که بطور طبیعی در دریاچه کلامات در جنوب اورگان رشد می کند و می تواند به صورت پودر هم مصرف شود. شاید جالب باشد بدانید که برخی از سیانوباکترها حتی به عنوان غذا فروخته می‌شوند. دو گونه مهم از این باکتری‌ها AFA  و آرتروسپیرا پلاتنسیس (Arthrospira platensis) هستند به عنوان چاشنی غذا به فروش می‌رسند.

جلبک آفانیزومنون فلوس آکوا نوعی جلبک محتوی فوکوییدان می باشد که اثر آن بر مهاجرت سلول های بنیادی نشان داده شده است. همچنین شواهد علمی مبنی بر تاثیر مثبت مصرف خوراکی عصاره بر ترمیم زخم‌های پوستی وجود دارد.

کریستین دراپا، یکی از نخستین افرادی بود که در اوایل سال ۲۰۰۰ نخستین محرک سلول‌های بنیادی را کشف کرد و پژوهش‌های او نشان داد که عصاره نوعی جلبک  AFAمی‌تواند ترمیم آسیب عضلانی را بهبود ببخشد.

AFA

بررسی‌های دکتر دراپا در چند دهه اخیر نشان می‌دهند که گروهی از مواد طبیعی وجود دارند که توانایی آنها برای القای آزادسازی سلول‌های بنیادی از مغز استخوان اثبات شده است. سپس این سلول‌های بنیادی، به جریان خون وارد می‌شوند و از آنجا می‌توانند به محل‌های کمبود سلول یا آسیب سلولی در بدن بروند تا به بهبود و ترمیم کمک کنند. این فرآیند، با نام “ESCM” شناخته می‌شود.

همچنین بر اساس مطالعه ای که در مجله PubMed منتشر شده است، مصرف AFA به مدت 48 ساعت می تواند تعداد سلول های بنیادی خون ساز (HSCs) را در افراد افزایش دهد.تحقیقات نشان داده است که یکی از مکانیسم‌های کلیدی عمل در پشت فواید سلامتی این سیانوباکتری(Cyanobacteria) یا جلبک سبز-آبی، تحریک آزادسازی سلول‌های بنیادی از مغز استخوان است که می‌تواند تعداد سلول‌های بنیادی در گردش را به شدت افزایش دهد.

تأثیر AFA بر تولید سلول‌ بنیادی

تحقیقات نشان می‌دهدکه AFA شامل ترکیبات فعالی است که ممکن است که تولید سلول‌های بنیادی در بدن را تحریک می‌کند. این ترکیبات ممکن است به عنوان عوامل رشد، مولکول‌های سیگنال‌دهنده یا آنتی‌اکسیدان‌ها عمل کنند و به افزایش تکثیر و تمایز سلول‌های بنیادی کمک کنند. به خصوص سلول‌های بنیادی هماتوپویتیک که مسئول تشکیل سلول‌های خون هستند.

چگونگی ادغام AFA به روال روزانه‌تان

مکمل‌ها

مکمل‌های AFA در اشکال مختلفی از جمله کپسول، پودر و عصاره مایع در دسترس هستند. این مکمل‌ها را می‌توان به روال روزانه خود اضافه کرد تا از مزایای ممکن AFA بهره‌مند گردید. بعنوان مثال استمریجن یکی از مکمل‌های است که برای حمایت از آزادسازی سلول‌های بنیادی از مغز استخوان، در نتیجه افزایش تعداد سلول‌های بنیادی در گردش و همچنین حرکت سلول‌های بنیادی به بافت‌ها، به اثبات رسیده است. این مکمل، ترکیبی از عصاره‌های گیاهی شامل عصاره خولان دریایی، AFA، عصاره جلبک دریایی جلبک دریایی و دیگر گیاهان مؤثر برای حمایت از آزادسازی سلول‌های بنیادی از مغز استخوان می‌باشد

منابع غذایی

علاوه بر مکمل‌ها،  AFA را می‌توان به صورت طبیعی به عنوان قسمتی از رژیم غذایی تنظیم کرد. اضافه کردن غذا‌های دارای جلبک مانند سالاد‌های جلبکی یا اسموتی‌ها می‌تواند به رژیم غذایی متعادل شما کمک کند و به سلامتی کلی کمک کند.

آینده سلول‌های بنیادی

انتظار می‌رود که سلول‌های بنیادی در آینده نقش مهمی در درمان بیماری‌ها ایفا کنند. تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادی همچنان در حال انجام است و انتظار می‌رود که در سال‌های آینده پیشرفت‌های بیشتری حاصل شود. در نهایت هر کاری که بتوان در جهت آزادسازی سلول‌های بنیادی از مغز استخوان و حمایت از عملکرد کلی سلول‌های بنیادی در بدن انجام داد، به ایجاد و حفظ سلامت بهینه کمک می‌کند.